Giveaways i kvantitet
Bra giveaways behöver kunna produceras i stora mängder och får inte vara för dyra. Samtidigt måste de hålla viss kvalitet och hålla tillräckligt länge för gåvan inte ska bli fullständigt meningslös för mottagaren.
Vissa giveaways kombineras med olika specialerbjudanden och rabatter som mottagaren kan utnyttja. De kan ha lite kortare livslängd. En sådan reklamgåva handlar mindre om exponering och mer om att direkt skaffa sig mottagaren som kund.
Andra giveaways har längre livslängd. Om det är någonting som mottagaren har med sig ut och använder fungerar det då som långlivad reklam med återkommande exponeringar under lång tid.
Giveaways som räcker länge
Giveaways måste inte vara dyra för att användas under lång tid. Det räcker att det är någonting som mottagaren tycker är användbart och tillräckligt snyggt för att visas upp, trots att det är en reklamprodukt. Med tillräckligt tilltalande produkter och snyggt tryck är det inte ens säkert att produkten uppfattas som ett reklamföremål. Reklamtrycket kan istället passera som om det vore tillverkarens namn.
Med rätt giveaways får du alltså reklam som visas upp under lång tid och i många olika sammanhang utan att behöva betala dyrt per exponering. Det handlar om att välja rätt produkter av rätt kvalitet, så att du får giveaways som används och som håller länge.
Giveaways på rätt ställe
Se till att dela ut dina giveaways på rätt ställe. Det kan vara på ditt eget event, förstås och då är platsen redan utvald, men om du gör det vid något annat tillfälle gäller det att välja en tid och plats då många människor är i rörelse.
Dessutom gäller det att det är ungefär rätt människor som rör sig på platsen, alltså människor som kan tänkas bli dina kunder och som är intresserade av dina giveaways.
Slutligen gäller det att tänka efter lite, så gåvan passar tillfället. Till exempel kan tygpåsar vara bra vid tillfällen då människor shoppar, medan vattenflaskor passar utanför gymmet.